Sushi – Delikatesse eller brand?
30. July 2012 by Amanda
Sushi har de siste årene blitt ett ikon som fremstår som en delikatesse fra Japan. Det er klart at Japanere også spiser Sushi, men der er det hverdagskost, mens her er det luksusmat. Jeg hører ofte om folk som snakker om hvor fantastisk sushi er og at de bare elsker det. Det er ikke til å legge skjul på at jeg selv har brukt betegnelsen ”elsker” i relasjon til Sushi og at jeg gjerne bruker noen hundrelapper på det. Men bryter man det ned, så er det jo i realiteten bare risklumper med et stykke rå fisk oppå. Det smaker jo også godt. Men hvordan har sushi forflyttet seg fra Japansk hverdagskost til hysteriet rundt Sushi i den vestlige verden. Jeg tror det er en trendbølge som har slått inn over oss. Sånn jeg ser det har den rå fisken blitt omgjort til et luksusbrand. Og vi forer fisken stor ved å føre trenden videre. Det er klart maten er god, men jeg er sikker på at det er utrolig mange som ubevist spiser herlighetene bare fordi det er inn og ansett som noe man koser seg med til spesielle anledninger.
Fikk faktisk Sushi i går kveld – namme namme!
Men hva synes dere – er Sushi en delikatesse eller et brand?